Nettutstilling

Nettutstilling: på Larvik museum skal vi snart i gang med å lage en nettutstilling og jeg lurer litt på deres erfaringer med dette. Jeg ønsker noe mer enn bilde/lyd/video/tekst i stillstand og er på jakt etter noe mer «spillteknisk», i mangel på det bedre begrep, for å få dette til skikkelig. Altså, noe mer enn en digital veggavis. Noen av oss har diskutert dette før.

Noen tips, kommentarer, gode og dårlige eksempler?

Jeg kom over denne bloggartikelen, men har ikke satt meg inn i den ennå: 50 Amazing Museum Exhibits You Can Enjoy Online: http://www.accreditedonlinecolleges.com/blog/2010/50-amazing-museum-exhibits-you-can-enjoy-online/

5 kommentarer om “Nettutstilling

  1. Jeg har sett over noen av sidene fra linken og vil si at jeg ikke synes de er noe spesielle, de er ikke noe annerledes enn alle andre nettsider (bilde/lyd/video/tekst i stillstand).

    Jeg ser at noen av sidene har 3D utstillinger av sitt museum der man skal ”gå” rundt for å se på bilder o.l. Dette er en løsning jeg vil fraråde på grunn av:

    – Man må mest sannsynlig laste ned ett program slik at man kan se på utstillingen. Man bør være mer en litt interessert for å ville laste ned og installere et slikt program.

    – Det kan også forekomme at det er vanskelig å navigere rundt for brukere, dermed mister de interessen.

    Personlig ville jeg mye heller gått rundt i rommet på virkelig. Og egentlig så synes jeg det bare er en tungvind måte å lage en ”vegg” med innhold som det i bunn og grunn blir uansett hvor mye man prøver.

    Hvis du vil ha noe mer ” spillteknisk” vil jeg gått for småspill (kryssord, minnespill, sammenligning/sammenkobling av gjenstander/ord, også videre….) der man får brukeren til å innhente informasjon til å løse en oppgave, for så å få en belønning i form av bilde/lyd/video/tekst.
    Her kan man bruke Flash (finnes sikkert andre plattformer, ikke så kjent med dette).

    Jeg liker denne siden http://www.flommer.no/ å synes det er en bra måte å gjøre det på. Kan være noe å se på.

    Lykke til!

    1. Takk! Skal kikke litt nærmere på flommer. Nettutstillingen skal ta over (og evt være komplimenterende) til den fysiske utstillingen. Utstillingen er en del av prosjektet http://vasterhavetskulturarv.info som er et EU-prosjekt i samarbeid mellom universitet og museer i Sverige, Danmark og Norge. Derfor er det ikke bare kjekt, men også nødvendig med en grenseløs nettutstilling. 

      Ang flash så vil jeg heller ha HTML5 for å ikke eksludere evt brukere.

      Jeg liker ideene til de «spilltekniske» så ser jeg helt kart fordelene med små pussles og spill, men jeg ønsker også interaktivitet utover dette. Må bare finne noen metoder for å gjøre det optimalt.

  2. Back in the days, då mi utstilling var rekna som nyvinnande. Var det spenstig nok at utstillinga hadde ei solid nettside som utvida informasjonen frå utstillinga… såeh…

    Men eg trur det er viktig å tenkje på dette med systemkrav og slikt. Ein må vise omsyn til eldre maskiner.

    Har du vore innom museummarketing.co.uk? Der er det alltids noko.

    Og så kan du sjekke ut debattar om Gamification.

    Eg er litt på reisefot om dagen, men skal komme innom med tankar om dei dukkar opp.

Legg igjen en kommentar